De Lekkere Tekst
 
+Blog

5 redenen om een SEO-tekstschrijver in te schakelen

De Lekkere Tekst+ 12 november 2016
Ik betrap er mezelf op dat ik mijn zelfde verhaal keer op keer opnieuw moet vertellen. Zucht. Dus ik dacht: ik schrijf er beter een blogartikel over. Misschien overtuigt mijn persoonlijk verhaal jou wel. Wie weet, stel ik je wel gerust met mijn eigen ervaring met SEO. Let’s try. Hier komt het … Once upon a time …
 
 

Hoe ik als SEO-tekstschrijver begon

 
Toen ik De Lekkere Tekst oprichtte en mijn droom als SEO-tekstschrijver wou waarmaken, wist ik 1 ding:
 
 
Ik zou een ver-dὸmd goeie website laten maken!
 
 

Waarom wou ik een f*** goeie website laten maken?

 
Heel eenvoudig.
 
Er wordt vaak gezegd “een website is een online visitekaartje blablabla”.
 
Dat is wel waar.
 
Maar voor mij was het pure reclame op zich. Een soort portfolio, zeg maar.
 
Want hoe herken je een goeie tekstschrijver?
 
Juist.
 
Aan de originele zinnen, leuke titels en grappige tussentitels.
 
Toch?
 
  • Of stap jij binnen bij een architect die in een lelijk, vervallen rijhuis woont?
  • Bij een tuinarchitect wiens rozen verwelkt zijn of de buxussen verkeerd gesnoeid?
  • Een schoonmaakbedrijf waarbij je eerst een stoflaag van de ramen moet wrijven om binnen te kijken?
  • Een nagelstyliste met afgebeten nagels?
  • Een webdesigner die een afschuwelijk webdesign heeft?
 
Nee joh!
 
 

Geloof ik in SEO-teksten?

 
Ik kom uit de marketingwereld waarin er gehamerd werd op het belang van:
 
 
Allemaal goed en wel.
 
Maar als starter moest ik het toch nog even allemaal zelf uitzoeken.
 
Wat was er nu waar?
 
Wat was er onzin?
 
Klopte dat marketingverhaal eigenlijk wel?
 
Of moest ik die bladzijde gauw omslaan?
 
 

Geheimpje weten?

 
Psst! Laat ik eerst even iets over mezelf verklappen.
 
Ik weet hoe ik moet verkopen. Ik ken de verkooptrucjes wel. En ik ben er best goed in, dat moet ik eerlijk toegeven.
 
Maaaaar.
 
Heel eerlijk?
 
  • Ik heb een bloedhekel aan acquisitie (zoals Nederlanders dat zo mooi zeggen) of koude prospectie (zoals ze dat in Vlaanderen noemen). Oh ja, ik smak de deur ook wel eens dicht als ze me iets willen aansmeren. En jep, ik beëindig een telefonisch verkoopgesprek vaak abrupt. Want geef nu toe. Het gebeurt soms op het verkeerde moment. Of je hebt er gewoon geen zin in. Nèh.
  • Ik plan mijn agenda ook niet echt vol netwerkevents. Al ben ik niet op mijn mondje gevallen. Maar ik vind het vaak een geforceerd gedoe. En soms hebben mijn kindjes me al zo moe gemaakt dat ik me amper nog kan concentreren op een deftig gesprek.
  • Ik vind het effect van gedrukt reclamewerk soms overschat en een beetje passé. Online reclame is gewoon de toekomst.
 
Dus leek SEO voor mij een ideale oplossing.
 
 

Welke SEO-fabels moet je je niet laten wijsmaken?

 
Uit eigen ervaring kan ik je alvast vertellen wat je NIET moet verwachten als je pas gestart bent met SEO.
 
Namelijk:
 
  • Elke week een nieuwe klant.
  • 10 ingevulde contactformulieren per dag.
  • Vanaf dag 1 op pagina 1 van Google.
  • Een roodgloeiende telefoon.
  • Nooit meer iets moeten doen.
 
Is dat wel zo?
 
Zoveel te beter.
 
I rest my case.
 
Maar waarom zou je voor SEO-teksten kiezen als het niet meteen – BOEM – PATS – vuurwerk is?
 
 

Mijn ervaring met SEO

 
Ik kan je maar best eerlijk vertellen wat ik heb gemerkt, zodra mijn website deftig werd geoptimaliseerd.
 
Toegegeven, ik heb er wel wat budget moeten tegenaan gooien. Want ik wist precies wat ik wou. Daarom heb ik bewust gekozen voor een uitstekende designer en programmeur.
 
En na 1 jaar kan ik je wel dit vertellen:
 
  • Mijn grootste klanten heb ik via SEO cadeau gekregen.
  • Dat zijn meteen grotere bedrijven.
  • En ik werk er nog steeds dagelijks mee samen.
  • Jep. Mijn website wordt gevonden op Google (al moest ik daar wel eventjes geduld voor hebben). Zowel in België als in Nederland.
  • Fresh content zorgt ervoor dat ik online zichtbaar blijf en met nieuwe trefwoorden kan worden gevonden.
  • Blogberichten verhogen mijn conversie.
Dus, was het elke cent waard?
 
Uhu!
 
Maar denk je nu “Goh, Nadine, ik weet het toch niet hoor. Ik ben er niet zo van overtuigd dat SEO wel echt iets is voor mij”.
 
Lees dan verder.
 
 

5 redenen om niet aan SEO te doen

 
Klanten geven mij vaak volgende argumenten om hun website niet te laten optimaliseren:
 
  • Reden 1: Er staat al tekst op mijn website en ik vind die best goed.
  • Reden 2: Ik heb al genoeg werk. Ik heb nu al amper vrije tijd.
  • Reden 3: Ik heb al aardig wat budget uitgegeven aan reclame (auto laten beplakken, t-shirts laten bedrukken, folders verspreid, …)
  • Reden 4: Ik heb een nieuwsbrief, da’s toch ook goed?
  • Reden 5: Ik reken op mond-tot-mondreclame.
 
Stuk voor stuk goeie redenen. Toch?
 
Laat mij daar nu eventjes mijn argumenten naast leggen.
 
 
 

5 redenen om wél een SEO-tekstschrijver te porren

 
Klaar?
 
Hier komen ze:
 
  1. Tekst is goed, maar een SEO-tekst is beter (lees: nuttiger).
  2. Klanten via internet heb je nooit genoeg. Wat is er mis met een wachtrij?
  3. SEO is een slimme investering op lange termijn.
  4. Dankzij SEO hoef je zelf niet zo gek veel meer te doen, enkel nog fresh content toevoegen.
  5. Mond-tot-mondreclame en SEO kunnen gerust samen door 1 deur.
 
Weet je, mijn verhaal is nog lang niet uitverteld.
 
Vertel me gerust het jouwe in de comments.
 
Take care!