De Lekkere Tekst
 
+Blog

Een originele bedrijfsnaam bedenken: hoe doe je dat?

De Lekkere Tekst+ 8 mei 2017
Zodra je de knoop hebt doorgehakt om met een eigen bedrijf te beginnen, kom je al voor een van dé grootste struikelblokken. Namelijk: Hoe gaat mijn bedrijf heten? Welke naam omvat precies wat jij wil doen? Mag het een hippe of grappige naam zijn? Of liever louter informatief? Alleszins moet het een bedrijfsnaam zijn die blijft ‘plakken’. En om een originele bedrijfsnaam te bedenken, ga je niet zomaar over 1 nacht ijs. Maar hoe begin je daar nou aan?
 

TIP 1: Neem je tijd om een firmanaam te bedenken

Ongetwijfeld liep je al een tijdje met het idee om op eigen houtje iets op te richten. Daar zijn misschien wel maanden, zelfs jaren overgegaan. Net zoals je dat idee een hele poos hebt laten borrelen, is het ook verstandig om lang genoeg na te denken over de ideale bedrijfsnaam. Neem hiervoor gerust je tijd. Kijk naar je grote voorbeelden: hoe doen zij het? Haal inspiratie uit dagbladen, magazines, televisie, uitstapjes, enzovoort.
 

TIP 2: Kies een correcte bedrijfsnaam

Je lacht? Maar euhhhh … ik kom nog dagelijks foutjes tegen hoor. En niet alleen in de schrijfwijze. Zo zag ik enkele jaren geleden de bedrijfsnaam ‘Body&Bess’. Het is een bedrijf dat gespecialiseerd is in verzorgingsproducten op basis van frambozen. Klinkt op zich leuk. Maar een framboos is geen ‘bess’. Oké, ‘Body&Raspberry’ was wellicht niet zo’n goed idee. Maar ‘Body&Berry’ had ik wel een leuke gevonden.
 

TIP 3: Zorg ervoor dat je core business duidelijk is

Wat is eigenlijk je belangrijkste product of dienst? Hoe kan je het best omvatten wat je doet? Wellicht heb je meerdere producten of diensten, maar het is belangrijk om een bedrijfsnaam te verzinnen die je core business het best omschrijft. Zorg er dus voor dat de naam de lading dekt. ‘De Lekkere Tekst’ vertelt meteen dat het over teksten gaat. ‘Virtual-Fly’ verklapt dat het iets met de virtuele wereld te maken heeft, enzovoort. Bovendien is het mooi meegenomen dat je zo’n bedrijfsnaam kan opnemen in je domeinnaam. Altijd leuk als je hoofdactiviteit meteen al in je domeinnaam staat.
 

TIP 4: Hou je klanten in gedachten

Potentiële klanten moeten meteen begrijpen waarover het gaat. Zodra ze je firmanaam lezen, moet er meteen al een belletje gaan rinkelen en moet het gemakkelijk zijn om je bedrijfsnaam te onthouden. Kies daarom een naam die blijft ‘hangen’. Zorg ervoor dat klanten niet urenlang moeten nadenken over ‘hoe dat bedrijf precies heette’. Stel: je geeft je visitekaartje aan een geïnteresseerde. Die persoon verliest het. Hij wil je toch contacteren, maar … ‘Hoe heette dat bedrijf nu ook alweer?’. Zo’n situatie wil je niet meemaken. Believe me.
 

TIP 5: Let op met woordspelingen of -grapjes!

Woordspelingen of woordgrapjes zijn leuk. Ik gebruik ze ook graag. Maar ze gaan ook snel vervelen. Opgelet dus. Als je toch voor een woordspeling of -grapje kiest, probeer er dan voor te zorgen dat hij binnen een aantal jaren nog even grappig is.
 
Wat vind jij:
 
  • Planet of the Grapes (wijn)
  • Spruce Springclean (schoonmaakbedrijf)
  • Thai Tanic (Thaïs restaurant)
  • Frituur Hans en Frietje
  • Bakkerij Bread Pit
 
Blijvers?
 
Of zou je ze na pakweg 10 jaar niet meer zo grappig vinden?
 

TIP 6: Bedenk er een leuke slogan of slagzin bij

Slogans of slagzinnen werken. Zeker als je ze zo dicht mogelijk bij je logo of bedrijfsnaam zet. Bovendien helpt zo’n zinnetje om nog extra informatie te geven over wat je precies doet, waarin je je onderscheidt van de concurrentie en hoe creatief je precies bent.
 
Bijvoorbeeld:
 
  • De Lekkere Tekst: Teksten die smaken naar meer.
  • Carlsberg. Probably the best beer in the world.
  • Disneyland. Where dreams come true.
  • Hoe maakt u het? Met GAMMA!
  • Bol.com. De winkel van ons allemaal.
 

TIP 7: Denk toekomstgericht

Wil je liever kleinschalig blijven met je bedrijf? Of is the sky the limit en heb je big dreams waarbij je je product of dienst op de internationale markt wil gooien? In dat laatste geval moet je een bedrijfsnaam verzinnen die verstaanbaar blijft in verschillende talen. Als je een toevallige voorbijganger in Parijs vraagt waar je ‘De Klussenier’ precies kan vinden, zal hij je ongetwijfeld stomverbaasd aankijken.
 

TIP 8: Zorg ervoor dat je bedrijfsnaam ‘iets doet’

Ja, je leest het goed. Je bedrijfsnaam moet iets ‘losmaken’ bij je doelgroep:
 
  • Glimlachen of lachen
  • Fronzen
  • Nieuwsgierig maken
  • Een beeld oproepen
  • Leuk klinken
 
Zo weet je zeker dat toekomstige klanten of geïnteresseerden je firmanaam zullen onthouden. En dat is uiteraard de bedoeling.
 

TIP 9: Wat vinden anderen van je bedrijfsnaam?

Eindelijk! Je bent zover. Hèh hèh. Je hebt een leuke bedrijfsnaam gevonden. Volgens jou omvat-ie alles: hij zegt wat je doet, klinkt leuk en blijft ‘plakken’.
 
Stop.
 
Voordat je té enthousiast wordt …
 
Vraag eerst eens het advies van je vrienden of familie:
 
  • Wat vinden zij van je hersenspinsel?
  • Vinden ze jouw bedrijfsnaam ook zo hip of eerder een no-no?
  • Begrijpen ze meteen waarover het gaat?
  • Welk beeld krijgen ze als je de naam uitspreekt?
  • Onthouden ze het?
 

TIP 10: Controleer of jouw gekozen bedrijfsnaam al bestaat

Last but not least. Want misschien heeft iemand anders al jouw leuk idee gejat? Wil je zeker weten of iemand anders al jouw bedrijfsnaam heeft gekozen, dan kan je dat hier controleren. Bestaat de naam al? Of iets gelijkaardigs? Check dan of jullie in elkaars vaarwater zitten of in dezelfde branche werken. Het is ook altijd een leuk idee om op voorhand te verifiëren of jouw favoriete domeinnaam nog vrij is.
 
Check? Check? Check?
 
Ok. Give it a try.
 
Succes!
 
En pssst: lukt het toch niet om een originele, grappige, fantastische bedrijfsnaam te bedenken? Dan kan je altijd nog een creatieve copywriter inschakelen ;-).
 
Foto: articles.bplans.com