De Lekkere Tekst
 
+Blog

SEO in 2022: Wat heeft Google voor ons in petto?

De Lekkere Tekst+ 21 januari 2022

Mea culpa! Jullie hebben nog een verontschuldiging van mij tegoed. Want hoelang is het geleden dat ik nog een blogbericht heb geplaatst? Ik, die al mijn klanten telkens de goede raad geef om toch regelmatig nieuwe content te brengen, ga nu zelf zwaar in de fout. Mijn excuses! Maar ook ik had een goeie reden om online wat stiller te zijn. Niet alleen waren de afgelopen maanden heel erg druk, maar er was ook een andere oorzaak. Mijn laatste blog ging over mijn mama die recent is overleden en ik vond dat ze een ereplaatsje verdiende op mijn website. Ik wou even wachten met nieuwe content te produceren en haar een soort van eretribune geven. Maar voordat je het weet, ben je een jaar verder. Weer een nieuw jaar dus. Het ideale moment om even terug te blikken op de laatste Google updates van 2021 en de vraag die ons allemaal bezighoudt: wat heeft 2022 op het gebied van SEO voor ons in petto?

 

Korte flashback naar de SEO-updates in 2021

 

Omdat ik online schitterde in afwezigheid, som ik de belangrijkste updates hieronder even op. Eerst en vooral was er de product reviews update.

 

Product reviews update

 

Google is altijd naarstig op zoek naar alle mogelijke manieren om de zoekresultaten bij elke zoekopdracht nog beter te optimaliseren. U vraagt? Mr G. draait. Hier gaat heel wat research aan vooraf. Daaruit blijkt dat productbeoordelingen (reviews) het heel goed doen. Mensen houden daarvan. Want wat doen mensen die onzeker zijn? Precies: die spieken bij anderen en kijken wat die doen. Dus als Benny heel tevreden is over de snelle levering van zijn fantastische iMac 23 inch bij Coolblue, dan zal Lenny er ook sneller toe geneigd zijn om er daar één te bestellen.

 

Product reviews update

 

Hoe uitgebreider de review is, hoe beter. Denk hierbij aan:

 

  • Duidelijke foto’s
  • Een deskundige beschrijving van een kenner
  • Originele content
  • Een aantoonbaar verschil met eventuele concurrenten
  • Een duidelijke uitleg over de verschillende toepassingen
  • Voor- en nadelen
  • Vergelijkingen met vroegere modellen

 

Deze update richtte zich in de eerste plaats tot Engelstalige reviews. Maar zoals met alles rond Google: als het regent in Amerika, druppelt het in Nederland (of België).

 

Passage indexing update

 

Google kondigde een indexering aan van bepaalde passages. Say what? Wel. We weten ondertussen dat Google al heel gevoelig is geworden voor concrete vragen in de zoekmodule. Vragen zoals: “Wat is het verschil tussen een featured snippet en een rich snippet in SEO?” Een vraag van mij die ooit beloond werd met een snippet van Google. Fier als een gieter was ik!

 

Passage indexing update

 

Maar het feit dat Google graag antwoordt op concrete vragen, betekent – met deze update – nu ook dat hij er ook beter in slaagt om bepaalde antwoorden te selecteren. In plaats van dat we een antwoord krijgen met een hele pagina, begrijpt Google dat we niet veel zin hebben om alles te lezen en selecteert hij enkel nog de desbetreffende passage voor ons.

 

Brave Google.

 

Maar liefst 7% van de zoekopdrachten in alle talen zou beïnvloed worden. Dat lijkt misschien niet veel, maar in de wereld van SEO-updates is dit huge.

 

June core update

 

In juni 2021 rolde Google de zogenaamde kernupdate uit. Dit gebeurde in een tijdspanne van 10 dagen. Dat is weinig. De meeste updates van Google hebben toch meestal een 2-tal weken nodig om volledig uit te rollen. Op het eerste zicht lijkt deze update een storm in een glas water, maar sindsdien zijn er toch een aantal veranderingen in rangschikkingen gebeurd. Komt het door deze fameuze June core update? Who knows. Gelukkig kwam er in juli nog een uitrol. Wie kort op de bal speelde en aan zijn resultaten sleutelde, kon de schade beperken. Al was dat geen garantie om hoger te scoren in Google.

 

Junior core update

 

Deze update was zo groot, dat Google het in 2 fases moest doen: een stukje in juni en de rest in juli. Van een spannende zomer gesproken! De kans is groot dat je niets gemerkt hebt van deze update. Toch zijn er een aantal websites die gemerkt hebben dat ze wegzakten in de zoekresultaten. Dat waren vooral websites met een magere inhoud. Google noemt zulke websites: ‘YMYL-sites’ (Your Money or Your Life). Meestal zijn het sites die advies geven over financiën, wetgevingen, onderwijs en gezondheid.

 

Page experience update

 

Bij de page experience update komt het erop aan om de ervaring van gebruikers onder de loep te nemen. De focus wordt verlegd van de informatiewaarde van je website naar de gebruikerservaring van bezoekers. Hoelang heeft je website nodig om te uploaden? Hoe scanbaar is je webshop? Ben je op de mobiele kar gesprongen? Of moeten bezoekers hun scherm nog steeds naar links of rechts swipen om jouw website op hun mobieltje te kunnen bekijken? Heb je überhaupt al gehoord van een https-domeinnaam en het belang ervan? Al deze zaken spelen een cruciale rol bij de weergave van jouw zoekresultaten. Het zijn de zogenaamde Core Web Vitals.

 

Deze update vond in augustus 2021 plaats maar zal volgende maand verder uitrollen. In maart 2022 zou alles voltooid zijn. Terwijl de focus van deze update zich vooral richtte op mobiele websites, zal de update verder uitrollen naar desktops.

Uiteraard kan je nu al checken hoe ‘mobielvriendelijk’ jouw website momenteel is:

 

Mobielvriendelijke test

 

Als het goed zit, lees je dit:

 

Mobielvriendelijke test_Resultaat

 

Eigenlijk kunnen we uit bovenstaande updates één rode draad halen: hoe betere content jouw website voorziet en hoe meer inspanningen je daarvoor levert, hoe beter. Copy-pasten is al langer not done. Maar het wordt een must om de lat steeds hoger te leggen. Kies voor kwaliteit, originaliteit en relevantie … en je komt al een heel eind! Het is duidelijk dat het meer dan ooit draait om het E-A-T-principe: ExpertiseAuthorityTrust. Zorg ervoor dat jouw website of webshop een absolute meerwaarde is in het wereldwijde web.

 

Zo. Dit was een zo kort mogelijke samenvatting van wat er leefde binnen de SEO-wereld in 2021.

 

Tijd voor 2022.

 

Al is het een beetje nattevingerwerk om te voorspellen wat we precies mogen verwachten.

 

E-commerce wordt meer dan ooit belangrijk

 

Stel. Je hebt afgelopen winter enorm genoten van de Starbucks® Toffee Nut en je wil die laatste, koude maanden nog opvrolijken met het zwarte, schuimende goud. Helaas is deze niet meer op voorraad bij Starbucks®.

 

Starbucks Toffee Nut

 

Dan kan je twee dingen doen.

 

Je zoekt in Google.

 

Bol.com_Starbucks Toffee Nut

 

Of.

 

Je zoekt op de website van Bol.com.

 

Google_Starbucks Toffee Nut

 

Dat laatste is wat steeds meer mensen doen. En dat heeft Google niet zo graag. Want dat betekent natuurlijk minder advertentie-inkomsten. Daarom zal Google er alles aan doen om de e-commerce-query’s zo goed mogelijk te laten functioneren. In de hoop dat zoekers voor Google kiezen. In ruil daarvoor zal Google jouw afbeeldingen beter tonen. Ook reviews en tips komen in de spotlights. Hier en daar zal Google zelfs tonen hoeveel stuks er van jouw favoriete product nog op voorraad zijn.

 

Een stille dood voor pure paid linkbuilding?

 

Eerlijk? Ik heb nooit echt geloofd in pure paid linkbuilding. Betalen om de link van jouw website ergens op een godvergeten, nooit gelezen pagina te dumpen? Thanks but no thanks. Misschien zie ik het een beetje kort door de bocht. Maar het lijkt erop alsof betalen voor linkbuilding niet langer een succesvolle investering is. In 2021 lanceerde Google namelijk de linkspam-update. Hiermee wil Google komaf maken met spamlinks. Als je denkt dat je beter gevonden wordt door jouw link ergens op een forum, blog of startpagina te droppen, ben je er wellicht aan voor de moeite.

 

Pure paid linkbuilding

 

Video for president

 

Video’s doen het altijd wel goed als onderdeel van een verstandige content marketing. Maar ze worden misschien meer dan ooit belangrijk. Google wordt ook steeds beter in het analyseren van video’s. Dat betekent dat jouw video ook makkelijker wordt weergegeven in de zoekresultaten. Ook hier geldt: hoe relevanter de inhoud van je video, hoe beter.

 

Meditation app_video

 

OK. Ik ben er klaar voor.

 

Laat dat jaar 2022 maar komen!