De Lekkere Tekst
 
+Blog

Als tekstbureau maak je soms dromen waar …

De Lekkere Tekst+ 14 maart 2019
Vorig jaar contacteerde Ans Reimert, eigenaar van Geitenhouderij Reimert, me met de vraag of ik een creatieve naam kon bedenken voor een automaat. In die machine zouden allerlei producten worden verkocht, zoals geitenkaas, koeienkaas, bokkenvlees, biologische eieren, asperges, aardbeien, ijs, biologische aardappelen, enzovoort. Zo’n leuke opdracht. Daar kon ik, als tekstbureau, alleen maar blij van worden. Ik ging meteen aan de slag. En het werd een boeiend én beestig avontuur.
 

Binnen de 24 uur respons

Zoals gewoonlijk antwoordde ik diezelfde dag nog. Zelf heb ik weinig geduld en ik ga er altijd van uit dat mijn klanten ook met datzelfde probleem kampen. Ik stelde meteen een aantal bijkomende vragen. Mag het grappig en speels zijn? Liever Nederlands? Of Engels? Hoelang mag ik precies zoeken? Kan je wat meer info geven over de automaat? Waar gaat die machine precies staan?
 
Zelf had Ans ook wel al een aantal namen bedacht. Maar ze raakte er niet uit. Ze wou zich ook meer richten op haar core business: die schattige dieren verzorgen en de administratie van de geitenhouderij.
 
Begrijpelijk.
 

Al een logo klaar

Ans liep over van enthousiasme. Iets dat heel aanstekelijk werkte op mij. Ze vertelde me dat, in eerste instantie, niet iedereen overtuigd was van haar idee. Is het wel verstandig? Is dit wel een goede investering? Wordt die automaat wel een succes? Logisch dat je niet over één nacht ijs gaat en een beetje bang bent. Het is altijd spannend, zo’n nieuwe stap. Maar als ik één ding geleerd heb, is het om voluit voor je droom te gaan. Als je écht overtuigd bent van de kwaliteit van je product en als je écht je droom wil verwezenlijken, lukt dat altijd. Dus dat vertelde ik haar ook.
 
Blijkbaar was er al een logo. En wat voor één! Zo’n mooi logo. Die designer kon haar job duidelijk ook. Eigenlijk was het logo aanvankelijk gewoon bedoeld om T-shirts te laten bedrukken van een voetbalvereniging die Ans sponsorde. Maar het zou uiteindelijk ook voor de automaat gebruikt kunnen worden. Daar mocht ik dus de naam voor verzinnen en uiteindelijk ook een leuke slogan.
 

Eerste ideetjes

Na 2 uurtjes brainstormen, kwam ik al op volgende ideetjes:
 
  • Biobox
  • Goat @ Box
  • Go@ (dit lees je als 'Goat')
  • Koe-l-kast
  • Koelekast (cf. verwijzing naar de koe)
  • Koe-le-kast
  • Koele Kast
  • Biomaat (cf. verwijzing naar automaat)
  • Bella's box (Bella is een courante naam voor een koe en maakt het geheel persoonlijker)
  • Reimke
  • Reimke de geit
  • Glazen geit
  • Het glazen geitje
  • Geitje achter glas
  • Goatomatic (verwijzing naar geit en automaat)
  • Geitomaat (verwijzing naar geit en automaat)
  • De guitige geit
  • Beest in de kast
  • De houten geit (verwijzing naar de houten hut)
  • Het geitenhuisje (verwijzing naar de houten hut)
  • De houten hoeve (verwijzing naar de houten hut en de hoeve)
  • Bok in box
  • De geitenhut
  • Hoorn en hoeve
  • Biomaatje (als combinatie van 'vriend'/maatje en biologisch)
  • De glazen vacht
  • Buitengewoon bio
  • Buitengewoon
 
Voor de slogan had ik het volgende bedacht:
 
  • Buitengewoon bio
  • Gezond. Puur. Biologisch.
  • Het geheim van de geit
  • Loeiend lekker
  • Het beste van geit en koe
  • Mekkerend lekker
  • Van sik tot klik (sik verwijst naar de geit en klik naar een simpele druk op de knop van de machine)
  • Gewoon, geitelekker
  • Gewoon, van de geit
  • Gezellig gemekker
  • I goat this (i.p.v. I got this, leuke verwijzing naar de geit)
  • Way to goat (i.p.v. way to go, leuke verwijzing naar de geit)
  • Goat power
  • Geitegezond
  • Geitelekker
 

Nog wat verder nadenken

Meestal bedenk ik de creatiefste dingen terwijl ik in de auto zit, achter het stuur.
 
Zo kreeg ik nog de volgende brainwaves:
 
  • (De) Mini markt (mekkerend lekker!)
  • Take-a-vee
  • De veeboetiek
  • De vershouder
  • (De) Frisse vacht
  • (De) Koele kudde
 

Beestige naam

Uiteindelijk wist Ans me te vertellen dat ze de knoop hadden doorgehakt.
 
Het werd:
 
De Koele Kast
Mekkerend Lekker!
 
Die beslissing werd niet op 1 2 3 genomen. Logisch. De naam van je kind bedenk je ook niet van vandaag op morgen. Je moet er een paar nachtjes over slapen. Als het nog altijd leuk klinkt en als anderen de naam leuk vinden, word je zelf ook enthousiaster.
 
De automaat zou er dus wel degelijk komen. En hoe! Zoals ik Ans kende, pakte ze het weer subliem aan. Een mooie poster om de opening aan te kondigen.
 
Mét geitenpolonaise.
 

Hoe tekst je leven kan veranderen

Ondertussen is de Facebookpagina van De Koele Kast een feit. Wat is-ie mooi geworden!
 
Fris logo.
 
De Koele Kast profielfoto
Vrolijke banner.
 
De Koele Kast omslagfoto
Oh zo professioneel.
Wat had Ans gelijk!
 
Tuurlijk moest ze die droom waarmaken.
 
Ondertussen hebben ze al 300 volgers.
 
Ook ik volg haar avonturen en die van de geitjes dagelijks op de voet (poot).
 
Van nieuwe producten in De Koele Kast tot nieuwe lammeren.
 

Mijn eigen geitje

In december 2018 organiseerde Ans een leuke wedstrijd. Er waren een aantal lammeren geboren en die moesten uiteraard nog een originele naam krijgen. Degene die een naam wisten te verzinnen, werden uitgenodigd in het mooie Salland. Daar konden ze, samen met ‘hun geitje’ op de foto.
 
Weet je wat het allermooiste is aan dit verhaal?
 
Er werd ook een geitje naar mij genoemd:
 
De Koele Kast Dieneke Tekstbureau
Dineke heet ze.
 
Van Nadine.
 
Ik kan je wel vertellen dat ik glunderde van trots.
 
Niet alleen trots op Dineke (en uiteraard ook op de andere geitjes).
 
Maar vooral trots op Ans. Dat zij voluit bleef gaan voor haar droom, ondanks alle tegenstand. En dat ze het nog verdomd goed gedaan heeft ook!
 
Sta jij ook te popelen om jouw droom waar te maken? Krijg je energie van jouw idee alleen al? Ondanks alle weerstand en obstakels? Maar heb je juist wat creatieve hulp nodig voor je teksten?
 
Niet aarzelen.
 
Bellen. Of mailen.
 
Gewoon doen!