De Lekkere Tekst
 
+Blog

Google vindt mijn website niet. Wat nu?

De Lekkere Tekst+ 14 september 2015
Jouw website werd geoptimaliseerd. En je wacht bang af. Google zal zijn werk wel doen. Maar toch. Je kan het niet laten. Iedere dag zit je als een waanzinnige je eigen trefwoorden in te geven. Pagina 1? Niets. Pagina 3 misschien? Toch pagina 10 niet! Zweetparels op je voorhoofd. Rillingen over je rug. Je hart bonkt steeds sneller, want … “Google vindt mijn website niet”. Wat nu?

Rustig! Haal diep adem. Keep calm and read this blog!

Hieronder geef ik je graag een nuttige checklist die kan helpen om te achterhalen waarom het zo lang duurt vooraleer jouw bedrijf op Google wordt gevonden. Neem de 10 tips door. Misschien zit er wel eentje tussen die je net over het hoofd hebt gezien en die jou weer opgelucht doet ademhalen. Klaar? Hier gaan we!
 

Tip 1: Geef het wat tijd.

Hoelang staat jouw website precies online? 2 dagen? 2 maanden? Dan kan ik je al meteen geruststellen. Google heeft tijd nodig. Vooraleer de bots jouw website opgemerkt hebben, gaat er toch een beetje tijd over. Die moet je ze ook gunnen.
 
Voor de websites die ik geoptimaliseerd heb, merkte ik 2 scenario’s op:
 
  1. Google gaf de nieuwkomer het voordeel van de twijfel en rankte de website meteen hoog (naargelang het aantal clicks kon die website dan wel een beetje verder wegzakken).
  2. Google liet de nieuwkomer gestaag stijgen in de SERP’s (pagina 5 -> pagina 3 -> pagina 1).
 
Maar voor beide scenario’s geldt hoe dan ook hetzelfde. Geef het wat tijd.
 
Kan je je zweetparels afdeppen? Mooi!
 
Wacht je al een eeuwigheid? Lees dan verder.

Tip 2: Zoekwoorden netjes verwerkt?

Ben je zeker dat je de juiste zoekwoorden of trefwoorden hebt gekozen? Heel wat mensen denken “hoe meer zoekers, hoe beter”. Maar dat is een misverstand. Hoe meer concurrentie, hoe minder kans jij hebt om met jouw trefwoord te worden gevonden in de grote massa.
 
Ben je zeker dat jouw trefwoord een faire kans maakt met het zoekvolume? Dan komt het eropaan om dat trefwoord nog netjes te verwerken. En wel hier:
 
  • Meta titel: Verzin een catchy zinnetje en zet je trefwoord zo vroeg mogelijk.
  • Meta description: Deze introzin moet de bezoeker begeleiden naar jouw pagina. Zorg er dus voor dat jouw bezoeker alle noodzakelijke informatie vindt (mét trefwoord) én dat jouw zinnetje zijn nieuwsgierigheid wekt.
  • h1-titel: Verwerk het trefwoord in de hoofdtitel van je pagina. Verzin een leuke kop die aanzet tot lezen.
  • Tekst: Ook een heel belangrijke! Soms ben je zodanig aan het opgaan in je verhaal, dat je vergeet om je trefwoord in je tekst te vermelden. Is me ook al overkomen blush.

Tip 3: Overdaad schaadt

Weet je zeker dat je niet te veel overdreven hebt? Less is more, remember:
 
  • Backlinks: Interne links zijn een must voor SEO. Ook externe links kunnen helpen. Maar voor beiden geldt: overdrijf er niet mee. Pinguïn is een update van Google die er snel achterkomt als je kwistig bent omgegaan met links en die je er zo uitgooit.
  • Keyword stuffing: Ook als je overtuigd bent van de kwaliteit van je trefwoord, hoef je het nog niet te pas en te onpas te herhalen in je tekst.
  • Sub-sub-sub-subniveaus: Uiteraard mag je een aantal subniveaus hebben, maar probeer toch niet te overdrijven. Sommige websites hebben zoveel niveaus dat de surfer zijn weg niet meer vindt in die online chaos.
  • Duplicate content: Zorg ervoor dat je niet dezelfde info herhaalt op verschillende pagina’s. Weet je niet wat je nog meer kan vertellen? Schakel dan een goeie copywriter in!
  • Tekst: Voldoende tekst is noodzakelijk, maar als jouw potentiële klant eindeloos moet scrollen, is het ook niet goed. Wil je echt die extra informatie kwijt? Laad jouw technische fiches op in pdf-files, maar som niet alle details op. Behoud een gemiddelde van ongeveer 150 woorden per pagina.

Tip 4: Hey, het oog wil ook wat!

Hoe vaak kom ik niet een website tegen, waarvan ik denk “Jakkes, wat een spuuglelijke foto!”. Denk goed na welke afbeelding je op je pagina zet.

Welke foto is goed genoeg voor jouw pagina?

Heel simpel:
 
  • Een foto die aanspreekt
  • Een relevante foto
  • Een foto die matcht met jouw huisstijl
  • Een duidelijke foto
  • Geen amateuristische foto

Een voorbeeld

Je verkoopt mannenhemden van bekende merken en bijpassende accessoires (dassen, sokken, riemen, enz.). En je denkt “Nou, zo’n foto maken, dat kan ik ook!”. Je neemt de eerste de beste bruine tafel, gooit er wat hemden op, probeert er wat accessoires bij te moffelen en lacht tevreden.
 
Doe het niet! Het komt klungelig over en doet afbreuk aan je merkkledij!
 
Heb je nog altijd geen flauw benul van wat een goeie foto is? Doe dan een beroep op een professionele fotograaf. Het is een investering die je beslist heel wat bonuspunten zal opleveren. Je kan ook altijd aan je fabrikant vragen om een mooie foto aan te leveren.

Google mag beslist jouw afbeelding tonen, toch?

 
Voorzie jouw foto van de juiste alt tag (trefwoord bij jouw foto). Hiermee maak je ook weer een extra kans om je online zichtbaarheid te verbeteren.

Tip 5: Misleid je bezoeker niet!

 
Maak je je belofte wel waar? Leidt die aantrekkelijke meta description wel degelijk naar een pagina met voldoende en juiste informatie? Wordt de leeshonger van de surfer gestild?
 
Of zijn het loze beloftes, om de bezoeker naar jouw website te lokken?
 
Vergeefse moeite! Je bezoeker klikt jouw pagina zo weer weg!

Tip 6: Flash

Er bestaat nogal wat discussie rond. Maar ik blijf erbij. Probeer flash te vermijden in jouw webdesign. Toegegeven. Flash is leuk en hip. Maar er is niets mis met een fantastische, statische foto. Bovendien hoef je geen risico te lopen dat jouw SEO niet werkt.

Tip 7: Laadsnelheid van je website

Kan je rustig een blokje omlopen voordat die pagina wordt geladen? Dan zit je met een probleem. De surfer wil zijn kostbare tijd niet verspillen. Hij heeft wel beters te doen dan te wachten totdat jouw webpagina opent. Heeft je website meer dan 3 seconden nodig om tevoorschijn te komen?
 
Pech. Je surfer is allang weg.
 
Wil je weten hoe het met de laadtijd van jouw website is gesteld? Hier kan je de snelheid van jouw website testen.

Tip 8: Responsive design

Webmasters of webdesigners die hun klanten niet porren om een responsive design te kiezen, zouden moeten worden beboet. Sinds de update van 21 april kan je een mobielvriendelijk webdesign niet meer wegdenken. Steeds meer mensen zoeken mobiel. Wie niet mee op die kar springt, … ja … die blijft achter wink.

Stem ook je mobiele bezoekers tevreden

Beantwoord volgende vragen:
 
  • Hoeveel mobiele bezoekers heb jij? Heb jij daar enig idee van?
  • Is het aantal mobiele bezoekers toegenomen in – pakweg – de laatste 6 maanden?
  • En beantwoordt het design van jouw website aan hun vraag?
 
Al die zaken kan je checken in Google Analytics.
 
Kan je op alle bovenstaande vragen volmondig “ja” antwoorden? Dan hoop ik dat je ook knikt bij de volgende vraag:
 
Heb jij een mobielvriendelijke website?
 
Testen kan je in de link hierboven!

Waarom is zo’n responsive design zo belangrijk?

Mobiele zoekers typen hun zoekwoorden in en zien een aantal pagina’s verschijnen. Voor sommige meta descriptions verschijnt er “voor mobiel”. Je raadt het al: wie mobiel zoekt, kiest voor een website die bedoeld is “voor mobiel”. Heb jij geen mobielvriendelijke website, dan is dit een gemiste kans. Hoe meer potentiële klanten jouw website overslaan, hoe slechter voor je SEO-resultaten.

Tip 9: UX? WTF?

UX staat voor “User Experience”, wat zoveel betekent als: de ervaring van de gebruiker. M.a.w.: zijn er zaken die jouw potentiële klant kunnen afschrikken, waardoor hij beslist om niet langer op jouw website te blijven?
 
Is jouw website gebruiksvriendelijk?
 
Stel jezelf volgende vragen:
  • Heeft jouw website een duidelijke structuur?
  • Vindt jouw bezoeker jouw product of dienst snel genoeg?
  • Kan je gemakkelijk bestellen?
  • Hoe kan jouw klant jou contacteren (telefoon, e-mail, adres)?
  • Is jouw website voorzien van duidelijke foto’s en relevante tekst?
 
Het zijn allemaal punten waarop jouw potentiële bezoeker zou durven afknappen.
 
Pssst: Te lange invulformulieren schrikken af!
 

Tip 10: Een addertje onder het gras

Ik ben zelf niet zo’n fameus technisch wonder, maar ik weet wel dat een "displaynone" of een "nofollow" in de html-code van je website af en toe wat problemen kan opleveren. Tenminste op een pagina die bedoeld is om gevonden te worden. Weet je niet zeker of die tag de boel om zeep helpt? Vraag dan raad aan jouw webmaster.
 
Heb je alle tips hierboven doorlopen en afgevinkt, maar merk je nog steeds dat jouw website niet wordt gevonden? Nou, dan zit je misschien écht met een probleem. Laat me weten wat ik voor jou kan doen.