De Lekkere Tekst
 
+Blog

Wat is een goede website voor een startende ondernemer?

De Lekkere Tekst+ 23 oktober 2015
Je bent gestart met je eigen zaak. Gefeliciteerd! Je bent ingeschreven bij Kamer van Koophandel, je hebt goed nagedacht over je bedrijfsnaam en het is een hele leuke geworden. Mooi zo. Nu nog een website. Want iedere moderne ondernemer heeft tegenwoordig een website. Toch? Maar wat is nu een goede website voor een startende ondernemer?

Geen saaie!

Saai, saaier, saaist. Hoewel er heel wat uitstekende webdesigners rondlopen, sta ik er nog steeds van versteld welke saaie webpagina’s nog online worden gezwierd! Het oog wil ook wat! Saaie websites klik ik althans weer heel snel weg. Zorg ervoor dat je een hedendaags design hebt, met duidelijke foto’s en een frisse look. Zorg ervoor dat creatieve teksten op je website jouw klanten prikkelen om contact op te nemen en exact weerspiegelen wie jij bent en hoe jij een meerwaarde kan betekenen.

Houd rekening met onbewust surfgedrag

Een goefend websitebezoeker heeft zich een onbewust surfgedrag eigen gemaakt. Een automatisme zeg maar. Het is altijd gebruiksvriendelijk als je hiermee rekening houdt.
 
Bijvoorbeeld:
 
  • Een aanklikbaar logo: als de bezoeker op je dienstenpagina zit, klikt hij graag op je logo om naar de homepage te gaan.
  • Contactgegevens rechtsboven of onderaan.
  • Andere talen (ENG/FR): als de surfer naar een andere taal wil overschakelen, zoekt hij rechtsboven.
  • Zoekvenstertje: rechtsboven.
  • Foto’s van webshopartikelen: aanklikbaar (eventueel met de mogelijkheid om ze te vergroten: bijv. relatiegeschenken, fietsen, enz.).
Uiteraard mag je experimenteren met nieuwe designs. Maar zorg ervoor dat ze altijd gebruiksvriendelijk blijven voor je websitebezoeker. Want die bezoeker wordt misschien een klant.

Zorg ervoor dat iemand die jou nog niet kent, jou óók terugvindt!

Als ik aan mijn klanten vraag of ze een idee hebben of ze al dan niet worden gevonden op internet, krijg ik heel vaak het antwoord: “ja hoor, als mensen mijn bedrijfsnaam intikken, vinden ze me direct”. OK. Leuk. Maar helaas niet genoeg!
 
Mensen die jouw bedrijfsnaam intikken in Google kennen jou al, hebben jou al ontmoet of hebben via via al leuke dingen over jou gehoord. Mond-tot-mondreclame is zeker een interessante vorm van reclame (misschien zelfs de beste!). Maar het is ook belangrijk dat mensen die jou (nog) niet kennen, jou kunnen terugvinden. En waar zoeken mensen die niet weten waar ze een bepaald product of een bepaalde dienst kunnen kopen? Precies: op Google.
 
Daarom doe je er goed aan om je website te laten optimaliseren. Stel jezelf de vraag tot welke doelgroep je je wil richten, welke trefwoorden het best beantwoorden aan de vraag van die doelgroep en welke webpagina’s je hiervoor kan laten opmaken.
 
Heb je geen flauw idee welke pagina’s je moet laten ontwerpen? En welke webteksten erop moeten komen? Dan kan je je SEO-teksten laten schrijven door De Lekkere Tekst.

Vermijd taal- en spellingfouten

Niets komt zo amateuristisch over als een webpagina met spellingfouten of grammaticale fouten. Vergissen is menselijk. Maar als je geen kaas hebt gegeten van taalkunde, doe je er goed aan om je webteksten te laten corrigeren of te laten herschrijven door een professional.

Onderschat het belang van social media niet

Als startende ondernemer heb je nood aan branding. Aan naamsbekendheid. Social media kunnen je hierbij helpen. Zorg dat je online zichtbaar bent (en blijft!). Post zaken die betrekking hebben tot jouw specifieke branche. Werk je als notaris? Post dan iets over een nieuwe wetgeving rond nalatenschap. Ben je actief in de zorgsector? Tweet dan iets over de verwachtingen van bejaarden of gehandicapten. Werk je als binnenhuisdecorateur? Pin dan leuke foto’s van afgewerkte woonkamers. Enzovoort. Onderschat zeker die vorm van reclame niet. Voorzie je website daarom van de nodige buttons: Twitter, Facebook, Pinterest. Eventueel ook YouTube, Instagram en LinkedIn.
 
Voilà, nu kan je pas écht aan de slag!