De Lekkere Tekst
 
+Blog

Wat is het verschil tussen een featured en rich snippet in SEO?

De Lekkere Tekst+ 4 maart 2020

Laatst twijfelde ik over een schrijfwijze. Ja-aah! Ook copywriters twijfelen wel eens hoor. Ik durf dat toe te geven. Schrijf ik nu “jaren ‘70” of “jaren 70”? Met of zonder apostrof dus? En wat doe je dan? Juist. Je vraagt het aan Google. Dus ik typ “schrijfwijze jaren 70”.

 

En wat gebeurt er dan? Er verschijnt zo’n fantastisch venstertje:

Featured snippet alinea

 

Voilà.

 

Mijn vraag is meteen beantwoord. Ik zie ook dat het antwoord komt van een heel betrouwbare website. Ik kan weer verder.

 

Ik had het ook letterlijker kunnen vragen, in spreektaal: “schrijf ik jaren 70 of jaren ’70”.

Featured snippet SEO alinea

Hoe leuk is dit! Het voelt bijna als een virtuele collega aan wie je het even vraagt. Thanks Mr. G.! You rock! Google wordt steeds beter in het begrijpen van vragen en het ronselen van een gepast antwoord. Daar heeft de opkomst van voice search en AI zeker iets mee te maken.

 

Snippet of answer box

Een snippet heet dat dingetje hierboven. Ook wel een answer box genoemd. Logisch. Je krijgt immers het antwoord in een duidelijk kader.

Zo heb je featured snippets enerzijds en rich snippets anderzijds.

Zodra ik wist hoe ik “jaren 70” mocht schrijven, besefte ik dat ik nooit ergens een duidelijk antwoord heb gelezen op de volgende vraag: wat is het verschil tussen een featured snippet en een rich snippet in SEO?

 

Aha.

 

Tijd voor een blog!

 

Wat zijn featured snippets?

Een featured snippet is een kader dat verschijnt boven de zoekresultaten van Google. Niet op plek 3, 2 of 1. Maar helemaal bovenaan. Op plek 0 dus. In dat kader lees je een duidelijk antwoord op de vraag die jij hebt gesteld aan de zoekmachine. Het antwoord dat je krijgt, is het resultaat van een zoektocht naar de meest relevante websitepagina’s. Met andere woorden: Google kiest een webpagina die het antwoord zo duidelijk mogelijk heeft geformuleerd en neemt het over.

 

Featured snippets kunnen in verschillende vormen verschijnen. Zo origineel zijn ze wel wink.

 

Soorten featured snippets

Er zijn verschillende soorten featured snippets.

 

Zo krijg je een Google answer box in de vorm van:

 

  • Een alinea
  • Een lijst
  • Een video
  • Een tabel
  • Een accordeon

 

Ik illustreer het even met voorbeelden.

 

De jaren 70 hebben we al gehad. Dat was een featured snippet in de vorm van een alinea.

 

Nu is het de beurt aan de jaren 80.

 

En ik ben echt een kind van de eighties

 

Zodra Total Eclipse of the Heart op de radio speelt, krijg ik nog altijd goose bumps.

 

Still. After all these years.

 

Dat dit voor mij een absolute nummer 1-hit hoort te zijn, moge duidelijk zijn. Maar stel dat ik wil weten welke songs het meest populair waren tijdens de jaren 80. Zonder apostrof. Dan zou ik dit kunnen typen:

 

populairste hits jaren 80

 

En dan krijg ik dit formidabele antwoord:

Featured snippet SEO lijst

Howla. Wat een mooi overzicht. Google heeft de vraag duidelijk begrepen.

 

Nu, Bonnie Tyler staat niet in het lijstje. Shame on you, Google. Maar Africa van Toto op nummer 8 … 

 

I can live with that.

 

Trouwens, als ik verder klik op “meer items”, zie ik dat Bonnie een mooie 24e plaats veroverd heeft.

 

I can die in peace now.

 

Het voorbeeld hierboven is een featured snippet in de vorm van een lijstje. De opsomming gebeurt hier met behulp van cijfers, maar dat konden net zo goed bullet points zijn.

 

Af en toe toont Google ook een video als featured snippet. Zeker DIY-video’s of filmpjes die een antwoord geven op ‘how to’ maken kans om als featured snippet te verschijnen. Dat kan op twee manieren. Ofwel toont Google het filmpje zelf. Ofwel krijg je de omschrijving van de video te zien. Maar in beide gevallen staat er een link onderaan de snippet die naar de desbetreffende video leidt.

 

Je raadt het al. We gaan 10 jaar verder. Naar de jaren 90.

 

Want jij wil echt zo’n typisch jaren 90-kapsel. Naast de butterfly clips en wafelijzers voor het haar (still love them!) waren vooral de strakke vlechten heel populair in die tijd. Niet zo’n makkie om te maken. Dus wat kan er beter helpen dan een duidelijke DIY-video?

 

Je typt het volgende: “how to do box braids” en daar verschijnen maar liefst drie prachtige featured snippets als video.

Featured snippet SEO video

OK. Next. Wat kunnen we doen voor het jaartal 2000? We zoeken welke feestdagen we toen hadden. Dus we typen “feestdagen 2000”.

 

En we krijgen een duidelijke featured snippet in de vorm van een tabel.

Featured snippet SEO tabel

De laatste featured snippet zou deze van de accordeon zijn. Daar heb ik helaas niet onmiddellijk een voorbeeld van gevonden. Maar stel dat je wil weten welke kapsels trendy zijn in 2020, dan zou Google links een kleine paragraaf kunnen geven met een beschrijving. Rechts een foto. En onderaan een carrousel met enkele suggesties.

 

Bijvoorbeeld: 

 

Kapsels dames   Kapsels heren   Trends 2020   Haarkleuren   Kort haar   Lang haar

 

Voordelen van featured snippets

Featured snippets worden vaak gebruikt voor gesproken zoekopdrachten. De virtuele assistent van Google gebruikt de snippets om een antwoord te geven op jouw ingesproken vraag. Zodra een gebruiker meer wil weten, klikt hij verder op jouw website.

 

Daarnaast neemt een featured snippet ook heel wat ruimte op je smartphone in. Zodra je, als bedrijf, gevonden wordt met behulp van een featured snippet, val je op in de massa. Je staat immers op positie nul. Grote kans dus dat mensen zullen doorklikken op je link.

 

Of toch niet?

 

Want het moet gezegd: heel vaak is het antwoord van Google meteen duidelijk. Dus waarom zou je verder klikken?

 

Is een featured snippet nadelig voor je SEO?

Casestudies van HubSpot en Search Engine Land tonen aan dat er juist een hogere CTR (click through rate) is, zodra je op positie 0 verschijnt. Misschien heeft de surfer extra vragen. Of wil hij meer weten. Dan moet het uiteraard nog lukken om die positie 0 in de wacht te slepen. Maar hoe doe je dat?

 

Wanneer wordt jouw featured snippet getoond?

Een verschijning van een featured snippet is afhankelijk van een aantal factoren:

 

  • De autoriteit van je website
  • Het zoekvolume
  • De manier waarop je content is opgebouwd
  • Duidelijke HTML-code
  • Goeie H1's
  • Slimme H2's (cf. ‘People Also Ask’)

 

Probeer een featured snippet te creëren als antwoord op een vraag die begint met:

 

  • Wat?
  • Hoe?
  • Hoeveel?
  • Wanneer?
  • Welke?

 

Check eerst of er al een featured snippet bestaat voor de vraag die jij in gedachten hebt. Controleer of het zoekvolume okay is. And off you go! Als je met je website op de eerste pagina van Google verschijnt (liefst in de TOP 5), dan is de kans groot dat Google jouw site uitkiest ‘om er iets uit te knippen’.

 

De featured snippets: dat snappen we dus. Nu die andere, de rijkere of rich snippets.

 

Wat zijn rich snippets?

Rich snippets zijn gewone snippets die ‘verrijkt’ worden met zogenaamde structured data. Hierdoor slaagt de zoekmachine erin om extra info te verzamelen en weer te geven. Het resultaat is rijker. Het valt meer op tussen de massa, waardoor de gebruiker er gemakkelijker toe geneigd is om verder te klikken.

 

Net zoals featured snippets, verschijnen rich snippets in verschillende vormen.

 

Soorten rich snippets

Een snippet kan op verschillende manieren ‘rijker’ of interessanter worden gemaakt, waardoor hij meer opvalt tussen de meta descriptions. Zo’n rich snippet verschijnt niet noodzakelijk helemaal bovenaan. Maar doordat hij opgewaardeerd wordt, valt hij meer op tussen de andere snippets.

 

Bijvoorbeeld:

 

  • Openingstijden
  • Data
  • Locatie
  • Prijzen
  • Beschikbaarheid
  • Recepten
  • Reviews
  • Social mediakanalen

 

Stel. Na die flashback van de jaren 70, 80 en 90 ben je toch wel wat nostalgisch geworden. Je krijgt al heimwee naar die heerlijke maaltijden van oma. Want er kon niets op tegen haar wentelteefjes, appeltaart of broodpudding. Dus je typt “recept grootmoeders tijd”. En je krijgt dit als antwoord:

Rich snippet SEO

Niets beters dan zo’n typisch recept op grootmoeders wijze!

 

Dat vindt ook Google. Want we zien niet zomaar een snippet, maar een rich snippet. Fotootje dabei. Sterretjes (reviews). Stemmen. Bereidingstijd.

 

Jep.

 

Oma krijgt bonuspunten.

 

Hoe maak je zo’n rich snippet?

Rich snippets zijn tags die toegevoegd worden aan de code van je pagina. Dankzij die stukjes code is jouw webpagina beter scanbaar. Je kan een rich snippet manipuleren via schema.org. Ben je zelf niet zo technisch aangelegd, dan vraag je beter hulp aan je webmaster. Het is geen verloren investering. Hoe meer mensen op jouw rich snippet klikken, hoe sneller Google dat zal opmerken en je belonen met een hogere ranking in SEO.

 

Je kan het zo gek niet bedenken, of er bestaat een ‘schema’ voor. Denk maar aan films, boeken, producten, diensten, events, recepten, artikels, video’s, enzovoort. De hele reutemeteut vind je hier.

 

In HTML ziet zo’n rich snippet er zo uit:

Rich snippet Schema.org Structured data

Alles wat tussen de script-tags staat, wordt door Google gelezen.

 

Er is echter één klein dingetje.

 

Je weet namelijk nooit zeker of het lukt met die snippets. En als het al lukt om binnen de SERP's je plekje op te eisen als rich snippet, kan het zijn dat je vandaag rijkelijk staat te schitteren en morgen eventjes verdwijnt. Maar, net zoals bij SEO moet je het wat tijd geven om te laten inwerken. Wacht een maand. Liefst twee. Voordat je als een bezetene je trefwoorden gaat ingeven.

 

Het spreekt voor zich dat je netjes te werk moet gaan. Zorg ervoor dat je mark-up niet spammy overkomt. En dat je niet gaat overdrijven met keywords. Keyword stuffing is not done.

 

Zodra je positie nul hebt veroverd, is de kans groot dat je er niet alleen staat te blinken. Maar niet getreurd. Meestal deel je die plek maar met maximum 1 à 2 anderen.

 

Het is dus beslist het proberen waard.

 

Succes!